9.02.2014

1. Ocena: demelium.blogspot.com

Oceniająca: Ivis
Kryteria: Opowiadania
Blog: "Demelium"
Autor bloga: Walkiria
___________________
Witam, to moja pierwsza ocena bloga.
No, zaczynajmy.


Pierwsze wrażenie - 4/5 pkt.
Blog zrobił na mnie dobre pierwsze wrażenie, lecz nie dostałam ślinotoku na jego widok.
Dobrze, jedziemy dalej.

Szata graficzna -  7/10 pkt.
Bardzo odrzuciła mnie czcionka, która jest używana w postach i zakładkach - mała i... zwykła. Szablon bloga spodobał mi się, ale gdy przewinęłam stronę w dół - nie było mi miło. Grafika w tle przeszkadzała odczytać, co było napisane w/na zakładkach po lewej stronie bloga. Spodobały mi się zakładki po jego prawej stronie i efekt po najeżdżeniu na jedną z nich, ale ich nazwy mogą pogubić. Ja jestem PotterHead i wiem, co one oznaczają ale ludzie,, którzy nie interesowali się do tej pory "Harrym Potterem" mogą mieć z nimi problem. Nie odejmę za to punktu, ponieważ to zależy od czytelnika. Postanowiłam pozwiedzać zakładki, również po prawej stronie i tak się zdziwiłam, że wymsknęło mi się ciche "Ojej!" - niestety, w sensie negatywnym. Takie emocje wzbudziła we mnie zakładka "Drzewo genealogiczne". Obraz drzewa genealogicznego jest tak duży, że musiałam pomniejszyć widok strony internetowej, żeby zobaczyć go całego, nie używając suwaków. Do tego pasek z zakładkami nie zniknął i pozostał na środku drzewa... masakra.

Czcionka > -1 pkt.
Grafika przeszkadzająca w odczytywaniu tekstu w zakładkach > -1 pkt. 
Środek zakładki "Drzewo genealogiczne" > -1 pkt.

Treść - 26/30 pkt.
Omówię prolog + 1 rozdział, inaczej 2 notki.

• Świat przedstawiony:
"Maude szybko rozejrzała się po Wielkiej Sali. Chociaż odkąd sięgała pamięcią, stale męczyła swoją rodzinę o opowieści o Hogwarcie, nic nie mogło przygotować jej na ten widok. Czuła się niesamowicie mała wśród wysokich kamiennych ścian, z wiszącymi na nich kobiercami i obrazami, oraz pod zaczarowanym sklepieniem, którego piękna nie oddawał żaden z przeczytanych czy usłyszanych przez nią opisów. Chciwie chłonęła wzrokiem wszystkie otaczające ją cuda, (...)"
 "To był naprawdę już jeden z ostatnich takich ciepłych dni w roku. Bez deszczu, bez mroźnego wiatru, za to z jasnym słońcem i białymi obłoczkami, wolno sunącymi po niebie. Na Hogwarckich błoniach leżały sterty niezgrabionych liści, którymi obrzucali się spacerujący uczniowie."
 - BARDZO ciekawie, estetycznie i kreatywnie przedstawiony świat w opowiadaniu. Nic dodać, nic ująć.

• Styl pisania:
Styl bardzo mi się podoba, żadnych zbędnych urozmaiceń. Do tego estetyczny i nie widzę żadnych błędów zarówno gramatycznych i ortograficznych. Niby prosty, a ładny.

Podsumowanie:
Świat jest napisany i przedstawiony świetnie, ale nie dam maksymalnej liczby punktów. Autor musiałby zrobić na mnie, niesamowicie ogromne wrażenie.


Błędy - 5/5 pkt.
Nigdzie nie spotkałam błędów gramatycznych i ortograficznych.

Opisy bohaterów - 1/2 pkt.

"Maude uśmiechnęła się szeroko i uniosła dumnie głowę, odrzucając do tyłu swoje bujne blond loki. Jako jedyna z grupki zgromadzonych jedenastolatków, nie bała się tego, co czekało na nią za wysokimi drzwiami Wielkiej Sali. Była Weasley i wiedziała, że do jakiegokolwiek domu nie trafi, nikt nie będzie miał o to do niej pretensji. Rodzice zawsze będą z niej dumni, a ona z całych sił będzie starała się być najlepszą. A jej rodzeństwo na pewno jej w tym pomoże."

- Trochę mało opisu wyglądu Maude.
_____
"- Będziesz w Ravenclaw? - spytała stojąca obok niej dziewczyna, o wielkich, zielonych oczach."

- Znowu mało opisu wyglądu.
 _____
"Kiedy tak siedziały obok siebie, w ciepłym świetle jakie dawał ogień i kilka lamp, wyglądały niemal identycznie. Miały tej samej długości proste, czarne włosy, wielkie, brązowe oczy i takie same uśmiechy. W czasie tych krótkich chwil, kiedy się nie kłóciły, naprawdę widać było, że są bliźniaczkami.
Ale później przychodziła kolejna awantura i znowu ciskały w siebie gromami, w spektakularny sposób dręcząc się nawzajem i robiąc sobie świństwa." 
- W całym I rozdziale, jest to jeden dłuższy opis wyglądu i charakteru.
Jednym słowem: ZA MAŁO.

Za mało opisów bohaterów > -1 pkt.

Dodatkowe punkty - 1/3 pkt.

Dodatkowy punkt za obrazy z tytułami rozdziałów na ich początku > +1 pkt.

PODSUMOWANIE


Punktacja dla opowiadań
55-54 celujący
53-45 - bardzo dobry
44-33 dobry
32-25 - dostateczny
24-20 dopuszczający
19-0 niedostateczny
Blog otrzymał razem 44 punkty.
44 punkty - dobry.

Opowiadanie jest estetyczne, kreatywne i bez żadnych błędów, niech tak zostanie. Popracować trzeba jednak nad opisami wyglądu i charakteru bohaterów w nim występujących. Najbardziej trzeba się przyłożyć do szaty graficznej i zakładki "drzewo genealogiczne", to słaba strona bloga.


Pozdrawiam,
Ivis

3 komentarze:

  1. Bardzo odrzuciła mnie czcionka która jest używana w postach i zakładkach - mała i... zwykła.
    Przecinek przed „która”. // Dywiz nie pełni funkcji myślnika. Zamień go na pauzę lub półpauzę. // Taaak, używajmy najbardziej wymyślnych zawijasów, na jakie się natkniemy, co tam, że nie damy rady przeczytać tekstu, a pff!

    Ja jestem PotterHead i wiem co one oznaczają ale ludzie którzy nie interesowali się do tej pory "Harrym Potterem" mogą mieć z nimi problem.
    Przecinki przed „co”, „ale”, „którzy” i „mogą”. // Niepoprawny cudzysłów.

    Obraz drzewa genealogicznego jest tak duży, że musiałam pomniejszyć widok strony internetowej, żeby zobaczyć go całego nie używając suwaków.
    Cały. // Przecinek przed „nie”.

    Treść - 26/30 pkt.
    Omówię prolog + 1 rozdział, inaczej 2 notki.

    Na blogu jest jedenaście rozdziałów, a ty oceniasz DWA? ;D KWIIIIIK!

    BARDZO ciekawie, estetycznie i kreatywnie przedstawiony świat w opowiadaniu. Nic dodać, nic ująć.
    Jeżu, jeżu (nieczyt.)

    Świat jest napisany i przedstawiony świetnie, ale nie dam maksymalnej liczby punktów.
    Bo nie! ;D

    bohaterów występujących w nim.
    Szyk: bohaterów w nim występujących.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za ocenę i poprawienie mnie :) Przemyślę, jak będę oceniać blogi z opowiadaniami. Jeszcze raz dzięki.

      Usuń
  2. Przepraszam, że komentuję z takim opóźnieniem, ale dopiero teraz znalazłam znalazłam wiadomość na mailu.
    Dziękuję bardzo za ocenę i trud, jaki w nią włożyłaś. Szablon już zmieniłam, poprzedni w każdej przeglądarce wyglądał inaczej i trudno było przewidzieć jak się zachowa.
    Co do opisów bohaterów - nie piszę dłuższych, bo sama nie lubię czytać półstronicowych opisów wyglądu bohaterów. Dla mnie najważniejszy jest charakter, a ten można przedstawić w ich zachowaniu, w ciągu całej akcji opowiadania.
    Pozdrawiam i życzę dużo sukcesów ocenialni.

    OdpowiedzUsuń

Prosimy o kulturalne komentarze i jeśli krytykujecie to prosimy o konstruktywną krytykę.